Vážení rodiče, aktuální informace ke školám v přírodě naleznete zde: První stupeň, Druhý stupeň.
Praktický nácvik první pomoci
Nikdo z nás nepřeje sobě ani druhým nic špatného, přesto se tu a tam stane nějaká nehoda. Pád z kola, zásah elektrickým proudem, prasklá větev stromu, smyk na silnici, oheň. Abychom v takové situaci věděli, jak jednat, musíme mít předem alespoň nějaké základní informace o tom, jak v krizové situaci postupovat. Tím nejlepším místem, kde k vědomostem přijít je samozřejmě škola. Každoročně se u nás na škole ak. Heyrovského v Chomutově v osmém ročníku v biologii žáci zabývají základy první pomoci opravdu důkladně. Začínáme tím, že na modelové situaci zkusíme, jak na tom jsme na začátku. Výsledek nebývá dobrý. Nejprve to není žádná sláva a na otázku – co byste dělali v takové situaci ? - bývá odpovědí hluboké mlčení. Časem se to ale mění. Postupně procházíme základy první pomoci, uvádíme situace, při kterých může ke zranění dojít. V teoretické části je třeba nejprve vysvětlit, jak při jednotlivých poraněních postupovat, jaké zásady dodržet. To ale určitě nestačí a tady nastupuje praktická část, kdy si každý žák sám vyzkouší ošetření některého druhu poranění. Jako zraněný poslouží některý spolužák a jako porota ostatní žáci ve třídě. Bezvědomí, zástava dechu, vdechnutí kousku potravy,porucha práce srdce, zlomeniny, otevřené rány, omrzliny, popáleniny, úrazy hlavy, poranění páteře, proražení hrudníku, šok, epileptický záchvat, pokousání zvířaty. Co byste dělali v takové situaci? Ostražité porotě nic neunikne, všecky chyby snadno odhalí, ale zároveň spravedlivě zhodnotí, co bylo správně. Hodnocení je snadné, jednička je jistá, pokud zraněný přežije, nenadává, ale jásá.